Wielen & banden
De wielen van de vluchtwagen zijn bepalend voor onder andere: de mobilieit, de stabiliteit, de draaicirkel, het opstappen, de wiel-en gewichtsverdeling, de kans op slippen en hoeveel kracht het kost om de vluchtwagen voort te stuwen. In deze paragraaf worden de opties besproken en wat voor gevolg deze hebben voor het ontwerp.
Onderstel
Het onderstel heeft direct invloed op de gewichtsverdeling en indirect op de draaicirkel. De draaicirkel wordt bepaald door de combinatie van het stuurmechanisme en de wielverdeling. Voor het onderstel kan gekozen worden voor 2, 3 of 4 wielen die ieder zijn voor-en nadelen heeft.
2 wielen
Voordelen:
- Het ontwerp is klein van omvang.
- De draaicirkel is kleiner
- Er kan hoge snelheid worden gemaakt.
Nadelen:
- Erg instabiel
3 wielen
2 achter 1 voor
Voordelen:
- Enkel stuurmechanisme( als het stuur voor zit)
Nadelen:
- Minder stabiel
2 voor 1 achter
Voordelen
- Stabiel
Nadelen
- Grote draaicirkel
- Potentiëel kleiner gezichtsveld
4 wielen
Voordelen
- Erg stabiel
Nadelen
- Groot, niet wendbaar
Conclusie
- De vluchtwagen krijgt 2 wielen achter en 1 wiel voor.
Banden
Profiel
Bij natte weersomstandigheden zijn banden met meer profiel beter voor de grip, bij droge weersomstandigheden kan men het beste banden kiezen met het minste profiel. Hoe minder profiel op de banden, hoe lager de rolweerstand is (biqq, 2014). De afmetingen van de wielen is niet van belang voor de rolweerstand zolang het contactoppervlakte voor een klein en groot wiel met de ondergrond gelijk blijft (Riezenbos C., 2014). In Nederland is het klimaat nat, dus is er gekozen voor banden met veel profiel
Diameter
De totale hoogte van de bestuurder in de berekende houding ( F+hoofd = 564+118= (P95) is 671 mm. Een voorwaarde voor het vluchtvoertuig is dat het vluchtvoertuig maximal 800 mm hoog mag zijn, er is daarom nog een ruimte over van 129 mm. Wanneer de persoon zit op de hoogte van de wielas, mag de maximale diameter van het wiel niet groter zijn dan 260 mm (incl. banddikte).
Banddikte
Er is gekozen voor een band met veel profiel voor veel grip. Een moutainbike band is daarom de beste keuze. Een brede fietsband zorgt ook voor extra grip en het remvermogen in de bochten neemt toe. De MBT-school adviseert banden van met een bandbreedte van 55-60 mm.
Band hardheid
Uit figuur 1. blijkt dat de rolweerstand op een veldweg het kleinste is bij 2.5 bar.
![](https://primary.jwwb.nl/public/q/d/v/temp-rbsmnpzaddubjlbvbnkd/rolwee8.gif?enable-io=true&enable=upscale&crop=497%2C364%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=308&height=226)
Figuur 1. grafiek rolweerstandcoëfficient tegenover de bandendruk in BAR
Conclusie
- Er moet gebruik gemaakt worden van een mountainbike wiel met een breedte van 25mm.
- De banden moet een bandendruk van 2.5 bar hebben.
Camberhoek
Op de Vrije Universiteit van Amsterdam is in 2010 een onderzoek gedaan naar de relatie tussen de camberhoek en de rolweerstand (van Breukelen K.). De rolweerstand coëfficiënt wordt hoger, naarmate de camberhoek toeneemt. Voor een handbike is vervolgens bekeken wat de consequentie hiervan is. De atleet moet 2% meer energie leveren om een snelheid van 36 km/uur te rijden met een handbike waarvan de wielen in 8° camber staan t.o.v. dezelfde handbike met 0° camber van de wielen. De rolweerstandcoëfficiënt neemt bij hoge snelheden (wat 36 km/uur is) echter af. Een camberhoek vergroot de wendbaarheid van een voertuig. Een positieve camberhoek kent geen voor- of nadelen, een negatieve camberhoek verbetert de wegligging tijdens het nemen van bochten, dus verhoogd de stabiliteit (zie figuur 2). Een klein nadeel is echter dat de bandenslijtage aan de binnenkant van de banden groter wordt en dat, zodra de aandrijving op de achterwielen zit, de constructie geavanceerder is.
Conclusie
Voor het vluchtvoertuig is het van belang dat deze een kleine rolweerstand heeft zodat er snel gevlucht kan worden. Er wordt daarom gekozen om geen camberhoek toe te passen bij het vluchtvoertuig
![](https://primary.jwwb.nl/public/q/d/v/temp-rbsmnpzaddubjlbvbnkd/camberhoek.jpg)
Figuur 2: Positieve en negatieve camberhoek