Zittingen
Voor de zitting van het vluchtvoertuig zijn er verschillende mogelijkheden. Er moet rekening gehouden worden met het comfort, de luchtweerstand en of men snel plaats kan nemen in het vluchtvoertuig. Hieronder worden verschillende zittingen besproken.
Zitting van een ligfiets
Als eerste wordt er gekeken naar de stoel van een ligfiets. Tijdens het fietsen leunt de gebruiker vooral met zijn romp tegen de stoel aan.
Voordelen:
- Fietsen zonder zadelpijn, aangezien de gebruiker op de rug ligt
- Er kan gebruik gemaakt worden van meer kracht door af te zetten tegen de rugleuning
- Mogelijk in verschillende hoeken
Nadelen:
1. Moeilijkheden met achterom kijken/ overzicht houden op de weg.
Zitting van de buikfiets
De buikfiets heeft een zitting die niet vaak gebruikt wordt. Bij deze zitting leunt de gebruiker vooral op zijn borst.
Voordelen:
- Weinig luchtweerstand
Nadelen:
- Niet comfortabel tijdens gebruik
- Mogelijkheid op nekklachten door continu gebruik van de nekspieren
Zitting handbike recreatie
Voor de handbike zijn er drie verschillende soorten zittingen. De zittingen hangen af van de doeleinde van de handbike. Als eerste wordt er gekeken naar de zitting van een handbike dat gebruikt wordt voor een recreatief doeleinde. Deze zitting heeft alleen een steungedeelte voor de kont, soms is er een lage rugleuning aan bevestigd.
Voordelen:
- Comfortabel
Nadelen:
- Hoge zitting
- Rechtop zittende houding
- Veel luchtweerstand
Zitting handbike sport
Voor de handbike die gebruikt wordt in de sport worden andere zittingen gebruikt dan voor een handbike die gebruikt wordt voor recreatie. Bij deze handbikes is er een rugleuning aanwezig om de aandrijving krachtiger te maken.
Voordelen:
- Kracht zetten door gebruik te maken van de rugleuning
- Lage zitting
Nadelen:
- Ondanks de lage zitting, is de houding nog rechtop
- De hoek tussen de bovenbenen en de romp is klein.
Zitting handbike topsport
De handbike die gebruikt wordt voor de topsport heeft een zitting met een kniesteun. Door gebruik te maken van een kniesteun is het mogelijk om meer naar voren te leunen en dus minder luchtweerstand te hebben.
Voordelen:
- Weinig luchtweerstand door het naar voren leunen.
- Lage zitting
Nadelen:
- Geen gemakkelijke houding.
conclusie
Er kan geconcludeerd worden uit de bovenstaande gegevens dat de zitting met de anatomisch gevormde rugleuning het beste is voor de vluchtwagen. Deze zitting is comfortabel en de persoon kan extra kracht zetten door af te zetten tegen de weerstand. Daarnaast kan deze zitting op verschillende hoeken bevestigd worden en kan elke persoon gebruik maken van de zitten.