Overbrengingsverhouding

Het vluchtvoertuig zal worden aangedreven door middel van een ketting. Deze ketting zal over een tandwiel lopen. Om de juiste verhouding van de twee tandwielen te bepalen is hieronder een berekening uitgevoerd.

 

Omdat het vluchtvoertuig over verschillende ondergronden moet kunnen rijden, wordt de overbrengingsverhouding per ondergrond bepaald. De snelheden die in de formules gebruikt zijn, zijn resultaten van andere berekeningen. Deze zijn te vinden bij Construeren III, Opdracht 1B.

 

Gras:

Voor de berekeningen wordt er een wieldiameter van 0,66 m gebruikt.

Nwiel is het toerental van het wiel. Om het toerental te berekenen is er gebruik gemaakt van de snelheid en omtrek van het wiel.

I is de overbrengingsverhouding tussen het toerental van de aandrijvende as en dat van de aangedreven as. Ncrank is de aandrijvende as en Nwiel is de aangedreven as. Voor Ncrank wordt een trapfrequentie van (90/60) = 1.5 aangenomen.

Met de overbrengingsverhouding en het toerental van wiel 1 kan het toerental van wiel 2 berekend worden.

Nwiel 2 is: gedreven as

Nwiel 1 is: drijvende as

Voor asfalt en verharde weg worden dezelfde formules gebruikt maar dan met andere waarden.

 

 

Grafiek 1 is een keuzegrafiek voor rollenkettingen. Bij deze grafiek wordt er uitgegaan van een regelmatige belasting en een levensduur van 15000 uur. Dit betekend dat de correlatiefactor 1.0 is. Deze waarde is uit de reader overbrengingen gehaald. (de reader is te downloaden onder aan de pagina.

Verder wordt er uitgegaan van een ligfiets met een rotatiefrequentie van 2,5/s en 0,7 Kw (kleinste vermogen). Wanneer dit in de grafiek wordt afgelezen kom je op een kettingsteek van 12,7. Dit betekend dat de aanbevolen hartafstand van de kettingwielen 610mm is.

De overbrengingsverhouding is nu bekend, waardoor er een aanname gedaan kan worden voor het cranktandwiel. Voor de cranktandwiel is voor gras 54 tanden, voor asfalt 10 tanden en voor verharde weg 8 tanden gekozen. Met de berekende overbrengingsverhouding en het aangenomen cranktandwiel kan voor ieder terrein het aantal tanden worden berekend voor het aangedreven tandwiel.

Doordat bij gras is gerekend met 73,3 Watt, weinig kracht, een hoge rolweerstand coëfficiënt van 0,25, en een grote overbrengingsverhouding van 11, moet er een cranktandwiel komen van 54 en een aandrijftandwiel met 5 tanden. Dit is niet mogelijk.

 

Er wordt gekozen om voor de vluchtwagen gebruik te maken van een overbrengingsverhouding van

1 : 1 1/2 . Hier wordt voor gekozen zodat je zowel op het gras als op verharde weg en asfalt kan ‘fietsen’. Met een overbrengingsverhouding van 0,2 zoals bij asfalt is het onmogelijk je voort te bewegen over gras. De overbrengingsverhouding van 11 zoals bij gras is, zoals hier boven al eerder vermeldt, niet mogelijk voor zowel gras als asfalt.

a Construeren III Reader Overbrengingen
PDF – 4,1 MB 468 downloads