Kardinale methode

In tabel 1 is de kardinale methode weergegeven voor het vluchtvoertuig. In de kardinale methode wordt er bij alle drie concepten gekeken in hoeverre deze concepten voldoen aan de eisen die gesteld zijn. Er bij elke eis gekeken naar hoe belangrijk wij deze vinden en hieraan is een weging toegekend.is

tabel 1. de kardinale methode

Hieronder staat een beschrijving van alle onderwerpen/eisen waarop de concepten beoordeeld zijn.

Aandrijving: in de opgestelde eisen is staat dat het vluchtvoertuig aangedreven moet worden met een achterwielaandrijving en een ketting. Daarnaast moet het vluchtvoertuig met de voet worden aangedreven.

Besturing: als eis is er opgesteld dat het vluchtvoertuig wordt bestuurd door het voorwiel met een onderstuur. Met een onderstuur wordt het zicht en het instappen niet belemmerd.

Wielen: het vluchtvoertuig moet beschikken over drie wielen. Bij voorkeur één wiel voor en twee wielen achter, doordat de draaicirkel dan kleiner is.

Rem: de rem op het vluchtvoertuig moeten bevestigd zijn aan het aangedreven wiel. In dit geval op het achterwiel. Daarnaast moet het vluchtvoertuig een velgrem bevatten, dit is makkelijk te bevestigen en is gebruiksvriendelijk.

Zitting: voor de zitting is het belangrijk dat deze comfortabel is en dat iedereen er gemakkelijk ik kan stappen. Daarnaast moet de zitting tussen of onder de wielbasis bevestigd worden zodat de vluchtvoertuig niet te hoog wordt.

Frame: bij het frame is het belangrijk dat het vluchtvoertuig aan de afmetingen kan voldoen. Daarnaast moet het instappen niet belemmerd worden.

Afmetingen: het vluchtvoertuig moet aan bepaalde afmetingen voldoen. Bij het ontwerpen moet hierbij rekening gehouden worden.

Veiligheid: om snel te kunnen vluchten moet het zicht niet belemmerd worden en moet de persoon snel in kunnen stappen.

 

Concept 1 valt af doordat deze een voorwiel aandrijving heeft en doordat een cardanas niet bevestigd kan worden aan het achterwiel. Als de cardanas bevestigd wordt aan het achterwiel, dan belemmerd dit het instappen en het sturen. Concept 3 valt af doordat deze twee voorwielen heeft en de stoel gelijk ligt met de wielbasis. Hierdoor wordt het moeilijk om aan de afmetingen te voldoen en de draaicirkel wordt groot.

Naar aanleiding van de kardinale methode is er gekozen voor concept 2. Dit concept heeft 2 achterwielen en 1 voorwiel en wordt achter aangedreven met een ketting. Daarnaast heeft dit concept een onderstuur waardoor het instappen en het zicht niet belemmerd wordt. Toch kan ook dit concept nog verbeterd worden. Er zal een eindontwerp en een materiaalanalyse gemaakt worden.