mechanisme

Er zijn verschillende soorten manieren om het vluchtvoertuig te besturen. De verschillende sturen en de stuur bevestigingssystemen zijn al behandeld. Hieronder worden twee verschillende besturingsmechanisme voor 2 wielen behandeld.

 

Besturing met 2 wielen

 

Molenbesturing

De naven van beide wielen zijn bevestigd op een as. Deze is kan draaien om zijn middelpunt. Bij het nemen van een bocht zullen de wielen rond het middelpunt van de as draaien. De wielen zullen dezelfde hoek maken. De radius van de beide wielen zijn echter niet gelijk. Met dit besturingsmechanisme is er veel ruimte nodig en daarnaast is de besturing zwaar.

 

 

 

 

 

 

 

Fuseebesturing

Bij dit stuurmechanisme sturen de wielen rond een fuseepen. Deze pen is dan weer verbonden met een fusee arm en tussen deze fusee armen bevindt zich een stuurstang. Bij het toepassen van het Ackermann principe draait het binnenste wiel onder een grotere hoek dan het buitenste wiel. De wielen beschrijven cirkels met een gemeenschappelijk middelpunt. De wielen schuiven niet meer over het wegdek bij het nemen van een bocht, maar de wielen rollen. De bandenslijtage is minder en de besturing zal lichter zijn.