totale vluchtwagen

Hiernaast is de totale vluchtwagen, ook wel Speedy genoemd, te zien. In figuur 1 is het getekende eindontwerp weergegeven. Naast de getekende versie van het eindontwerp, is het eindontwerp ook nog uitgewerkt in Solidworks. Dit is te zien onder aan de pagina in figuur 5.

Als we het eindontwerp vergelijken met het ontwerp van concept 2, dan zijn er enkele verschillen te zien. Zo is in het eindontwerp de achteras, het frame en het stuurmechanisme anders getekend. Hieronder worden de verschillen en de werkingen uitgelegd. Verder wordt er nog gekeken naar de veiligheid van het vluchtvoertuig en naar welke materialen & constructie er gebruikt worden.

 

aandrijving

De achteras van het vluchtvoertuig heeft te maken met de aandrijving. De achteras is namelijk zo ontworpen, dat er maar één wiel aangedreven wordt.

De achteras is getekend in figuur 2. Hierop is het frame van de achteras te zien, de wielen, de lagers, de as (bevestigd met het wiel) en het tandwiel. In figuur 2 is te zien dat de as door de lagers heen loopt en dat de lagers bevestigd zijn aan het frame. De linker kant van de as zit bevestigd met het wiel, zodat het wiel draait wanneer de as ook draait. Verder zit ook het tandwiel aan de as vast. Het bewegen, ook wel draaien, van het tandwiel door middel van een ketting zal er voor zorgen dat het wiel ook gaat draaien en dus aangedreven wordt.

 

Stuurmechanisme 

Bij het ontworpen vluchtvoertuig wordt er gestuurd met het voorwiel. Dit betekend dat het voorwiel moet kunnen draaien. Om dit voor elkaar te krijgen, wordt er gebruik gemaakt van een stuurmechanisme die aan één zijde bevestigd is aan de stuurpen, zoals te zien is in figuur 3.

De werking is als volgt: Als het stuur naar voren bewogen wordt, beweegt de stuurbalk ook naar voren en zal het wiel naar rechts draaien (links in het plaatje).

 

De stuuruitslag staat in relatie met de strekking van de elleboog. Het is dus het ook nog belangrijk om te berekenen wat de stuuruitslag is. Hiervoor wordt er gekeken naar de lengte van de arm, de ellebooghoek en de afstand tussen de schouder en het stuur.

De maximale lengte van de arm (bovenarm + Onderarm) is 573 mm. Een ellebooghoek van 100 graden is een neutrale stuurhouding voor p5/p95 en de afstand tussen de schouder en het stuur is 370mm. Dit betekent dat de stuuruitslag naar voren (573mm-370mm) 203mm is (voor 1 kant). In figuur 4 zijn de situaties met de afmetingen weergegeven.

 

materialen & constructie

De materialen die gebruikt worden om het vluchtvoertuig te vervaardigen zijn staal en hout. Het frame, de achteras, het stuur en het stuurmechanisme worden allemaal van staal vervaardigd. Dit aangezien staal stevig is, makkelijk te bewerken en te bevestigen.

De stoel wordt gemaakt van hout en met schroefjes op 2 metalen platen bevestigd. Dit zorgt voor extra stevigheid en de stoel is makkelijker te bevestigen aan het frame.

 

Het frame bevat schuine hoeken die zorgen voor de hoekige constructie in het vluchtvoertuig. Deze constructie zorgt voor minder stevigheid door de verschillende zaagsneden die gemaakt zijn. Wel kan de stoel op deze manier lager bevestigd worden en wordt de maximale hoogte dus niet overschreden. Verder wordt de achteras gelast aan het frame en zit de aandrijving ook aan elkaar gelast (te lezen bij het kopje aandrijving).

 

Veiligheid

De veiligheid van het vluchtvoertuig is een belangrijk aspect om rekening mee te houden tijdens het ontwerpen. De bestuurder van het vluchtvoertuig moet namelijk zo snel mogelijk uit het gebouw fietsen en hierbij niet of minder op de veiligheid moeten letten. Hieronder worden de punten genoemd waarmee rekening is gehouden tijdens het ontwerpen:

  • Het vluchtvoertuig is zo ontworpen dat de bestuurder snel in en uit kan stappen. Wanneer een gebouw in brand staat hoeft men niet eerst tussen het stuur en de stoel te kruipen, maar kan makkelijk instappen omdat er gebruik wordt gemaakt van een onderstuur.
  • Het vluchtvoertuig bevat remmen zodat de bestuurder snel kan stoppen. Wanneer de bestuurder van het vluchtvoertuig op hoge snelheid fietst en er liggen opeens obstakels voor hem, dan is remmen noodzakelijk. Remmen kan ook gebruikt worden om snel stil te staan zodat er gekeerd kan worden.
  • Het vluchtvoertuig is stabiel gemaakt door gebruik te maken van twee achterwielen. Hierdoor is het wegfietsen makkelijker en hoeft de bestuurder zijn evenwicht niet of minder te behouden.
  • Het vluchtvoertuig bevat een kettinggeleider. De kettinggeleider zorgt er voor dat de ketting niet los kan hangen en dat de bestuurder niet geraakt wordt door de ketting.

Figuur 1. het vluchtvoertuig

Figuur 2. De achteras

figuur 3. werking van het stuurmechanisme

Figuur 4. stuuruitslag

Figuur 5: v.l.n.r. het schuine aanzicht, het zijaanzicht en het onderaanzicht