remmen

Tijdens het berijden van het vluchtvoertuig is het mogelijk dat er een hoge snelheid behaald wordt. Om er voor te zorgen dat men veilig af kan remmen wordt er gekeken naar de verschillende remmen die op de markt te vinden zijn. Bij deze remmen wordt er gekeken naar de werking, de prijs, hoe ze te monteren zijn en worden de voor- en nadelen opgesteld.

Trommelrem

Het komt maar weinig voor dat er gebruik gemaakt wordt van een trommelrem bij fietsen. Wanneer er wel gebruik wordt gemaakt van een trommelrem, dan werkt deze rem volgens een principe van een hefboom. De twee ‘remschoenen’ waaruit de trommelrem bestaat, duwen tegen de binnenkant van de naaf waardoor er wrijving ontstaat.

De prijs van een trommelrem is ongeveer 27,50 euro.

Voordelen:

  1. Er hoeft maar een kleine kracht op het rempedaal beoefend te worden.

 

Nadelen:

  1. Begint na een paar jaar te piepen of te kraken door stof, zand of vet.
  2. De remwerking kan snel verminderen.
  3. Zijn zwaarder dan schijf en velgremmen, hierdoor worden ze niet gebruikt in sportieve fietsen.

    Figuur 1.


Schijfrem

Bij fietsen wordt er vaak gebruik gemaakt van schijfremmen. Bij deze remmen zijn er twee verschillende soorten systemen, het mechanische systeem en het hydraulische systeem. Bij het mechanische systeem wordt een kabel op spanning gebracht om de remblokjes tegen de remschijf aan te duwen. Bij het hydraulische systeem wordt olie gebruikt om druk uit te oefenen met de remhendel.

Om de remmen te monteren aan het fietswiel zijn er twee verschillende mogelijkheden, de rem kan gemonteerd worden door de remschijf op 6 punten aan het wiel te monteren. Ook is het mogelijk om de remschijf aan de as van het wiel vast te maken zodat deze altijd exact in het midden van de as blijft zitten.

 

De prijs van de schijfrem is 60 euro.

 

Voordelen:

  1. Bij gebruik van een hydraulisch systeem is er een sneller en directer remvermogen.
  2. Het mechanische systeem wordt veel gebruikt bij het lager segment fietsen.

 

Nadelen:

  1. Bij gebruik van een hydraulisch systeem is kans op lucht in de remleiding.
  2. Bij gebruik van een mechanisch systeem kan de kabel oprekken.

    Figuur 2.

    Figuur 3.


Velgrem

Door blokjes tegen de velg aan te drukken wordt de band afgeremd. Dit remsysteem wordt vaak gebruikt bij sportieve gewone fietsen.

Echter is er ook nog een hydraulisch systeem voor de velgremmen. Bij dit systeem wordt de remkracht vergroot waardoor de remmen goed te controleren zijn. Deze remmen worden vooral gebruikt op mountainbikes en op bikes die te gebruiken zijn op alle soorten terreinen.

 

De prijs ligt tussen de 50 en 80 euro.

 

Voordelen:                                               Nadelen:

  1. Het is makkelijk te bevestigen.             1. De blokjes moeten regelmatig vervangen worden.
  2. Het is gebruiksvriendelijk.                     2. Bij nat weer verliezen ze een groot deel van het remvermogen.

 

Figuur 4.


Terugtraprem

De terugtraprem is een remsysteem dat speciaal gemaakt is voor de fiets. Het systeem is berust op het principe van een trommelrem en wordt bevestigd aan de achternaaf van de fiets.

 

Voordelen:

  1. De rem ondervindt geen hinder van water of ijs door bescherming van de naaf.
  2. De rem is minder kwetsbaar doordat de remkabels niet gebruikt worden.

 

Nadelen:

  1. Er is een beperkte remkracht.
  2. Bij langdurig remmen raakt de rem oververhit.

 

 

Conclusie

Door alle remmen met elkaar te vergelijken kan geconcludeerd worden dat de velgrem het beste gebruikt kan worden wanneer er een vork gebruikt wordt. De schijfrem is als beste geschikt als er een enkelzijdige montage gebruikt wordt.

Figuur 5.