Het proces

Om het vluchtvoertuig uit te kunnen testen is er een prototype vervaardigd. Met het vervaardigde prototype kan er gekeken worden naar ontwerpfouten. Deze fouten kunnen worden aangepast en hierdoor kan het product verbeterd en geoptimaliseerd worden.

 

Verzamelen

Tijdens het veramelen van materialen hebben we fietsen gebruikt. Deze fietsen hebben potentiële onderdelen die gebruikt kunnen worden voor het prototype. De fietsen zijn gedemondeerd om te bepalen welke onderdelen geschikt zijn voor het prototype. De intentie  was om het stuur, de wielen, de ketting en de trapas van de fiets uit figuur 1. te gebruiken.  Na het demonteren bleek dat de wielen te klein waren en het stuur ook niet gebruikt kon worden.  Na het demonteren van de fiets uit Figuur 2. hebben we de voorvork, het voorwiel en de stuurpen gebruikt. Doordat de wielen te klein waren is er 1 wiel gekocht en 1 wiel vervangen door een rolstoel wiel.

Voor het vervaardigen van het frame is er staal gehaald bij een metaalwinkel. De afmetingen konden uit de bouwtekeningen gehaald worden.

Figuur 1. gebruikte fiets

Figuur 2. gebruikte fiets

Vervaardigen

Voordat het frame gelast wordt, is het van belang dat het staal in de goede lengte wordt gezaagd. Doordat het frame uit verschillende hoeken bestaat, moet het staal zo gezaagd worden dat deze hoeken ook verkregen worden. Deze afmetingen van de zaagsnedes zijn te vinden in de bouwtekeningen. Na het zagen van het frame kunnen de stukken aan elkaar gelast worden. Het frame komt er uit te zien, zoals te zien is in figuur 3.

 

Na het lassen van het frame, is er verder gegaan met het vervaardigen van de achteras. De achteras bestaat uit 3 onderdelen, namelijk een rechthoekige buis, een vierkante buis en een ronde buis. De vierkante en de ronde buis worden opgedeeld in twee delen (verschillende lengtes). Deze delen worden aan elkaar gelast, zoals te zien is in figuur 4. Aan de rechter kant wordt de quick release pen bevestigd door lijm. Aan de linker kant van de achteras worden lagers bevestigd. De lagers zorgen er voor dat de as met het tandwiel kan draaien.

 

In het frame zit een gat waar de voorvork door heen kan. De voorvork wordt vast gelast aan het frame, maar er wordt nog wel voor gezorgd dat het wiel kan draaien. De voorvork en het frame zijn te zien in figuur 5.

Aan het wiel wordt het stuurmechanisme bevestigd. Het stuurmechanisme bestaat uit 3 metalen plaatjes (op verschillende lengtes) die aan elkaar bevestigd worden met behulp van schroeven. Het ene uiteinde van het stuurmechanisme wordt aan de voorvork vast gelast en het andere uiteinde wordt bevestigd aan het stuur, zoals te zien is in figuur 5.

 

Nadat bijna alle onderdelen klaar zijn kunnen de trapas en de derailleurwieltjes uitgelijnd en bevestigd worden. Dit wordt gedaan door een ketting over het tandwiel aan de achterkant te plaatsen. Door de ketting strak te spannen kunnen de trapas en de derailleurwieltjes ook zo bevestigd worden dat de ketting recht loopt. Zie figuur 6.

 

Na het lassen van de laatste onderdelen, moet alleen de stoel nog bevestigd worden. De stoel wordt gemaakt van houten platen die in de juiste afmetingen hebben. In de platen worden gaten gemaakt. Door deze gaten komen schroeven die de houten platen verbinden met de metalen platen. Dit zorgt voor extra stevigheid en de metalen platen zijn makkelijker te bevestigen, namelijk door middel van lassen. 

De vluchtwagen is nu bijna klaar voor gebruik. Het laatste wat moet gebeuren is het op spanning brengen van de ketting zodat deze er niet af valt. Zodra dit is gebeurd is het prototype klaar en het resultaat vind u Hier.

 

 

figuur 3. het frame

Figuur 4. de achteras

Figuur 5. het stuurmechanisme

Figuur 6. derailleurwieltjes voor geleiding van de ketting