Besturing

Bij het veilig wegkomen is het sturen erg belangrijk, daarom worden alle stuur opties bekeken en bepaald welke stuur het beste is. In tabel 1 staan alle drie de opties weergegeven.

 

Het stuur kan op verschillende manieren worden bevestigd. Hieronder zijn een aantal opties weergegeven.

 

Kruiskoppeling

Deze manier van sturen lijkt de koppeling op een cardan-as. Deze as kan vrij bewegen en bij verdraaiing van de as wordt de rotatie doorgegeven. Deze kruiskoppeling wordt gecombineerd met een balhoofd, twee stuurstangen en stuur. Voordelen van dit systeem zijn dat het compact is en dat het frontaal oppervlak verkleind wordt doordat de armen zich voor het lichaam bevinden. Een nadeel van dit systeem is dat het instappen wordt bemoeilijkt. Het stuur zal eerst naar voren ingeklapt moeten worden, voordat er plaats genomen kan worden op de fiets. Ook komen er groter krachten op de koppeling waardoor er speling kan ontstaan.

 

Direct stuur

Dit stuur is direct op het fusee vastgemaakt. Wanneer het stuur naar links of recht wordt bewogen is dit direct zichtbaar in de uitslag. Een groot voordeel van een direct stuur is dat het relatief simpel is. Er zijn maar een aantal kleine onderdelen nodig om dit systeem werkend te maken. Daarnaast is de kans op speling klein en kan dit stuur gemakkelijk worden worden ingesteld naar de gewenste afmetingen. Een nadeel van dit systeem is dat het frontaal oppervlak groter is en dat dit systeem niet op geveerde voorwielen toegepast kan worden.

 

Onderstuur

Het onderstuur kan bevestigd worden tussen het frame en de zitting, of kan geheel onder het frame geplaatst worden. Het voordeel van een onderstuur is dat je stuur het zicht niet belemmerd en dat je gemakkelijk in kunt stappen. Het nadeel hiervan is dat het stuur het frontale oppervlak verhoogd, dit is nadelig voor de aerodynamica.

Conclusie

Voor de besturing wordt er gekozen voor een onderstuur. De bestuurder kan snel instappen en er is geen zicht beperking. Ondanks dat dit stuur het frontaal oppervlak verhoogd en dit nadelig is voor de aerodynamica kan de bestuurder met een onderstuur makkelijker instappen. (Dit is moeilijker met een bovenstuur).

Figuur 1. voorbeeld van een kruiskoppeling

 

Figuur 2. Voorbeeld van een direct stuur